ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

درباره ضرورت مصرف روزانه آب و فوایدی که برای سلامتی‌مان دارد

  • کد خبر: ۱۲۲۵۴۸
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
درباره ضرورت مصرف روزانه آب و فوایدی که برای سلامتی‌مان دارد
درباره اینکه هر روز باید چقدر آب بنوشیم گزینه‌های زیادی است، اما در نهایت هیچ‌کس نمی‌تواند دقیق به شما بگوید روزانه چقدر آب بنوشید. بدن برخی افراد با نوشیدن آب، عملکرد بهتری دارد، درحالی که برخی دیگر با نوشیدن آب زیاد فقط به زحمتِ دستشویی رفتن می‌افتند.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ ما برای اینکه سالم بمانیم باید آب بنوشیم. همین جمله بدیهی و کلی، خیلی‌هایمان را که خواهان تندرستی هستیم بدون پرس‌و‌جو از هر منبع آگاهی مقید به نوشیدن آب ساخته است. خیلی هم خوب است؛ زیرا توصیه‌ها در این‌باره آن‌قدر فراوان شده که دیگر این ضرورت و فواید آن بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل است که در گفتگو‌های روزانه، رایج شده اگر پوست صاف و درخشان می‌خواهید آب بنوشید.

چیزی شبیه آگهی‌های بازرگانی پرطمطراق، اما این‌بار یک آگهی سالم و سازنده. صفحه امروز هم برای یادآوری این ضرورت تهیه شده است، در کنار اینکه تأکید داریم، بگوییم برای نوشیدن اصولی آب، باید به نکته‌هایی فراتر از پوست صاف هم فکر کرد. شما را به خواندن این صفحه دعوت می‌کنیم درحالی که می‌خواهیم یک لیوان آب گوارا بردارید و آن را جرعه جرعه بنوشید.

روزانه چند لیتر آب بنوشیم؟

درباره اینکه هر روز باید چقدر آب بنوشیم گزینه‌های زیادی است، اما در نهایت هیچ‌کس نمی‌تواند دقیق به شما بگوید روزانه چقدر آب بنوشید. بدن برخی افراد با نوشیدن آب، عملکرد بهتری دارد، درحالی که برخی دیگر با نوشیدن آب زیاد فقط به زحمتِ دستشویی رفتن می‌افتند.

۸ لیوان
پزشکان معمولا نوشیدن ۸ لیوان آب در روز را توصیه می‌کنند که معادل حدود ۲ لیتر است. این همان قانون ۸×۸ یعنی ۸ لیوانِ ۸ اونسی (حدود ۲۵۰ گرم یا ۲۵۰ سی‌سی) است که به راحتی می‌توان آن را به خاطر سپرد.

۲ تا ۳ لیتر
آب مورد نیاز روزانه (شامل آب، انواع نوشیدنی‌ها و غذاها) برای بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما متخصصان برای بزرگ‌سالان این توصیه را دارند:
۳.۷ لیتر برای آقایان
۲.۷ لیتر برای خانم‌ها

۶۰%
حدود ۶۰ درصد بدن شما را آب تشکیل می‌دهد.

۲۰%
شما به طور متوسط ۲۰ درصد آب مورد نیاز خود را از غذا‌هایی که می‌خورید، دریافت می‌کنید.

۱.۳۶ %
۱.۳۶درصد از دست دادن مایعات بعد از ورزش، در خانم‌ها باعث اختلال در خلق‌وخو و تمرکز و افزایش سردرد‌ها می‌شود.

۳۰ %
۱۰ تا ۴۰ دقیقه پس از نوشیدن دو لیوان آب، متابولیسم بدن شما شروع می‌شود. وقتی متابولیسم فعال شد ۳۰% سریع‌تر کالری‌های دریافتی‌تان سوزانده می‌شود.

سرطان
در افرادی که آب بیشتری می‌نوشند خطر ابتلا به سرطان مثانه و روده بزرگ کمتر است.

آب؛ رهایی از بیماری
مصرف اندازه آب در پیشگیری از ابتلا به بعضی بیماری‌های رایج مانند سنگ کلیه و یبوست تاثیر بسزایی دارد. فراتر از این، مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن آب رابطه مستقیمی با کاهش ابتلا به بیماری‌های سخت دارد.

۸۰%
حدود ۸۰ درصد بافت مغز از آب تشکیل شده است، بنابراین اگر آب بنوشید مغز شما عملکرد بهتری دارد.

آب‌های طعم‌دار

اگر میلتان به نوشیدن آب نمی‌کشد، این نوشیدنی حیاتی را طعم‌دار کنید. شما می‌توانید با دست باز هر طعمی را که دوست داشتید، انتخاب و مصرف کنید. برای این‌کار کافی است نگاهی به میوه و سبزیجات تازه‌ای که در خانه دارید، بیندازید. چای سبز، نعناع، گریپ‌فروت، خیار، توت‌فرنگی و لیمو گزینه‌هایی هستند که می‌توانید چند برگ یا تکه‌ای از آن‌ها را درون بطری آب بریزید و نوش جان کنید. یادتان نرود دانه‌های چیا و تخم شربتی را که منبع خوبی از پروتئین و کلسیم هستند نیز به آب مصرفی روزانه‌تان بیفزایید.

یادآور آب بنوش

اگر دغدغه‌های روزانه‌تان آن‌قدر زیاد شده که نوشیدن آب را فراموش می‌کنید برنامه‌های کاربردی یادآور روی گوشی همراه‌تان نصب کنید.
Easy Health-ردیاب آب ویژه اندروید
این برنامه کاربردی که به زبان فارسی است هر روز به روشی هوشمند، نوشیدن آب را به شما یادآوری می‌کند.
آب‌بنوش ویژه آی‌او‌اس
این برنامه کاربردی نیز با روش کار بسیار ساده روزانه هشت بار نوشیدن آب را به شما یادآوری می‌کند.

کرونایی‌ها حتما آب بنوشند

در زمان ابتلا به کرونا، کمبود آب در بدن سبب افزایش تشنگی، تب، خستگی و تیره شدن رنگ ادرار می‌شود. برای این دوره توصیه می‌شود در کنار تخت بیمار آب باشد تا در طول شب هم بنوشد.

۱۵ دقیقه
لازم است بیمار دست‌کم هر ۱۵ دقیقه، ۶۰ تا ۱۲۰سی‌سی مایعات بنوشد که بهترین آن آب است.

۴ ساعت
بیمار مصرف مایعات خود را در صورت توانایی افزایش دهد تا اطمینان پیدا کند هر چهار ساعت ادرار زرد کم رنگ دارد.

آداب نوشیدن آب در اسلام

روایت‌های زیادی از امامان معصوم (ع) درباره چگونگی نوشیدن آب موجود است که رعایت آن‌ها بر سلامت جسم و جان می‌افزاید. برای نمونه در جلد سوم کتاب فقیه از امام صادق (ع) روایت شده‌است که: «آب را در سه نفس نوشیدن برتر از نوشیدن آن به یک دم است.»
همچنین ایشان فرمودند: آبی که به آرامی و شبیه مکیدن نوشیده شود، دارای این خواص است:
آب با ترشحات بزاق آغشته می‌شود و هضم غذا را آسان‌تر می‌کند.
آب با هوا مخلوط نمی‌شود و معده درد نمی‌گیرد.
نوشنده آب احساس رضایت بیشتری می‌کند.

نوشیدن زیادی آب ممنوع

کلیه‌ها بعد از ذخیره آب مورد نیازشان، می‌توانند در هر ساعت، حدود ۱۰۰۰ میلی لیتر آب دفع کنند. اگر در طول روز، بیشتر از این مقدار آب بنوشید، ممکن است فرایند دفع آب اضافی تا ساعت‌ها ادامه پیدا کند و این عضو فعال از کار بیفتد.

مسمومیت آب

گاهی فرد با نوشیدن یک بطری آب معدنی کوچک دچار اسهال و استفراغ می‌شود. این حالت مربوط به وضعیتی است که کلیه‌ها آب را دفع نمی‌کنند و بدن به‌اجبار آب اضافی را با روش دیگری دفع می‌کند.

آزمایش کم‌آبی

افراد برای مشخص شدن کم‌آبی بدنشان باید به رنگ ادرار خود توجه داشته باشند. زرد کم‌رنگ تا زرد روشن به معنی هیدراته بودن و زرد تیره‌تر نشانه کم‌آبی بدن است. ادرار قهوه‌ای یا نزدیک به سیاه نشانه اورژانسی است که باید سریع نسبت به آن اقدام درمانی داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->